17 квітня 2012 р. в с. Ботар Виноградівського р-ну Закарпатської обл. був відкритий перший в Україні дегустаційний зал леквару, музей леквару, а також пам’ятники леквару та свині угорської традиційної породи «Монголиця».
Ініціатива відкриття належить фермеру Павлу Тізешу, який добре відомий в Україні як виробник органічних продуктів харчування, які реалізуються під Торговою маркою «Пан Еко». Він варить численні сорти лекварів – традиційні закарпатські повидла, а також сиропи, соки та напої з ягід та різноманітних плодів, овочів. А ще – вирощує свиней угорської породи «Монголиця», м’ясо яких не містить холестерину та має особливий смак.
Органічні продукти – без будь-яких додатків, домішок, «покращувачів смаку». Ніяких емульгаторів та штучних консервантів. До лекварів навіть цукру не додає. І все це виробляється за органічними стандартами Європейського Союзу.
Ідея створити оригінальну скульптурну композицію, що стала б роздинкою для приваблення туристів, які часто приїздять до фермера, щоб скуштувати леквари, виникла ще наприкінці минулого року. Ініціатором створення унікального дегустаційного залу та музею лекварів став завідувач кафедри туризму, а нині проректор УжНУ Федір Шандор. До справи долучили відомого у краї скульптора Михайла Колодка. І робота закипіла. За кілька місяців було повністю змінено дизайн залу, виділено окреме приміщення під музей – усе це у старовинній будівлі леквароварні, де колись було приміщення для вигладжування тютюну.
І ось скульптурна композиція – готова, у музеї з’явилися перші взірці, а схему дегустації лекварів з брусниці, сливи, малини, терену тощо – затверджено.
Музичний супровід свята з угорськими народними піснями забезпечила „Кокош бондо” із с Пейтерфолво, тож свято видалося справжнім.
Євген Милованов, голова Федерації органічного руху України, який був присутній на святі, зазначив, що закладів подібних цьому, де б можна було скуштувати відразу багато видів органічних продуктів, в Україні поки що немає.
Нагадаємо, що саме бренд «Пан Еко» був визнаний Торговою маркою Закарпаття 2011 року за версією Карпатського інформаційного агентства, а також найкращою Торговою маркою органічних продуктів «ORGANIC» в 2009, 2010, 2011 рр.
Першу дегустаційну залу леквару вже внесли до туристичного маршруту «Солодке Закарпаття», за яким відвідують також винні підвали, музей меду та гастрономічні фестивалі.