06 вересня 2012 р. в Інформаційній агенції “REGIONEWS” відбулася Прес-конференція «УСПІХИ РОЗВИТКУ ОРГАНІЧНОГО СЕКТОРУ УКРАЇНИ ТА ЧЕТВЕРТИЙ ВСЕУКРАЇНСЬКИЙ ЯРМАРОК ОРГАНІЧНИХ ПРОДУКТІВ».
Прес-конференція була організована Федерацією органічного руху України разом з ВГО «Жива планета», Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в м. Києві у партнерстві з Асоціацією «Біолан Україна» та Іллінецьким державним аграрним коледжем.
Учасниками прес-конференції були: Євген Милованов – голова Правління Федерації органічного руху України; Олександр Возний – начальник Державного управління охорони навколишнього природного середовища в м. Києві; Світлана Берзіна – президент Всеукраїнської громадської організації «Жива планета»; Василь Пиндус – голова Правління Асоціації «Біолан Україна».
Як зазначив Євген Милованов, останнім часом споживачі часто стикаються з фактами появи на ринку неякісних, а іноді і небезпечних для здоров’я продуктів харчування. Частішають випадки харчових отруєнь. На споживчому ринку збільшується пропозиція неякісної продукції як вітчизняного, так і іноземного виробництва з високим вмістом штучних інгредієнтів синтетичного походження, консервантів, стабілізаторів, барвників, залишків пестицидів, ГМО. В кращому випадку така ситуація наводить споживача на думку про «штучність» життя, а в гіршому призводить до харчових отруєнь, проблем зі здоров’ям як сьогодні, так і в майбутньому.
Так де ж шукати альтернативу?
На шляху до здорового та якісного життя нині саме сертифіковані органічні, екологічно безпечні продукти можуть стати тією альтернативою, адже особливої впевненості споживачам додає той факт, що у процесі органічного агровиробництва на будь-яких стадіях виробництва категорично заборонено застосування ГМО, хімічно-синтезованих мінеральних добрив, засобів захисту рослин, хімічних пестицидів, антибіотиків, штучних барвників, ароматизаторів консервантів тощо.
Органічне виробництво стрімко розвивається у всьому світі. Не стоїть осторонь і Україна. Органічна продукція, особливо власного виробництва, у нашій країні вже знаходить своїх поціновувачів та отримує позитивні відгуки серед споживачів. На жаль, через відсутність органічного законодавства та у зв’язку з незадоволеним доволі високим попитом на органічні продукти непоодинокими стають факти зловживання деякими виробниками терміну «органік», який вони безпідставно використовують на своїй псевдо-органічній продукції, аргументуючи свої дії відсутністю в Україні того ж законодавства.
Сучасне органічне виробництво в Україні почало розвиватись у 1990-х рр., орієнтуючись переважно на експортні ринки ЄС та Північної Америки. Починаючи з 2007-2008 рр. в Україні почав зростати і внутрішній ринок. За даними Федерації органічного руху України у 2011 р. в Україні було сертифіковано 270320 га сільськогосподарських угідь, що на 11,7% більше порівняно з 2005 р. У 2011 р. в Україні працювало 155 сертифікованих органічних господарств, що на 115% більше порівняно з 2005 р. Середня площа одного органічного господарства складає 1744 га, тоді як у 2005 р. середня площа господарства складала 3361 га. Це означає, що все більше дрібних сімейних господарств приєднуються до органічного виробництва.
Обсяг внутрішнього органічного ринку споживання в Україні у 2011 р. становив 5,1 млн. євро, збільшившись більше ніж у двічі порівняно з показниками 2010 р. та майже в дев’ятеро порівняно з 2008 р. Такі дані свідчать про стрімкий розвиток органічного ринку в Україні. Хоча рівень споживання органічної продукції на душу населення в Україні у 2011 р. склав всього лише 0,10 євро/рік. У Європі найбільшими споживачами органічної продукції є Данія (138,60 євро/рік), Швейцарія (131,50 євро/рік), Австрія – (103,80 євро/рік), Швеція (75,40 євро/рік), Німеччина (70,70 євро/рік), Нідерланди (35,80 євро/рік) тощо.
«Коли мова йде про дбайливе ставлення до природних ресурсів та культуру споживання, дуже важливо, щоб кожен з нас розумів важливість простих речей, на побутовому рівні, як запобігти забрудненню довкілля, свідомо ставитись до власного здоров’я та якості оточуючого середовища. Саме тому, Держуправління, підтримавши ініціативу Громадської ради громадських організації природоохоронного спрямування, розпочало впровадження інформаційної компанії, спрямованої на формування екологічної свідомості та розвиток сталого споживання серед киян та гостей столиці. Кампанія отримала підтримку і з боку Київської міської державної адміністрації міста, вона розрахована на всіх мешканців міста з необмеженою віковою категорією. Компанія реалізовується шляхом розміщення на зовнішніх рекламних носіях– біг-бордах та сіті-лайтах соціальної реклами у форматі «мотиваторів» (по місту 50 біл-бордів та 100 сіті-лайтів) та підтримки спеціально створеного інформаційному порталі споживача з маркування продукції gpp.in.ua»,- зазначив Олександр Возний.
Важливими питаннями в органічному виробництві є становлення освітньої програми по підготовці спеціалістів та фахівців для аграрного сектору. Зокрема, Василь Пиндус акцентував увагу присутніх на вже існуючих методах підготовки молодих агрономів на базі Іллінецького державного аграрного коледжу, а також виданні спеціалізованої літератури для використання в інших освітянських навчальних закладах.
«Всі ми є споживачами і всі ми прагнемо споживати якісне та корисне. Але не завжди ми отримуємо те на що сподівались, а іноді споживання неякісних продуктів призводить до суттєвого погіршення нашого стану здоров’я. Для цього, перш за все необхідно оволодіти певним набором правил та вміти орієнтуватися серед різноманітних знаків та позначень, якими маркується продукція. Розрізняти екологічне та органічне маркування від самодекларації та оманливих тверджень товаровиробника можливо вивчаючі упаковку та розуміючі значення того чи іншого знаку. Для цього, перш за все необхідно оволодіти певним набором правил та вміти орієнтуватися серед різноманітних знаків та позначень, якими маркується продукція. Таку інформацію Ви можете отримати на інформаційному порталі споживача з маркування продукції. Якщо сумніваєтеся, не соромтеся задавати питання продавцям або вимагати відповідні документи (сертифікати) які підтверджують екологічність або органічне походження того чи іншого товару», – підкреслила Світлана Берзіна.
Так як краще один раз самому спробувати, ніж робити висновки, ґрунтуючись на чутках, після прес-конференції для представників медіа засобів, за підтримки Німецького товариства міжнародного співробітництва GIZ, Торговим Домом «Органік Ера» було організовано інтерактивну дегустацію органічних продуктів, меню якого включало готові до споживання сертифіковані органічні продукти та приготовані шеф-кухарями вишукані страви з органічних інгредієнтів від українських виробників. Творчий підхід організаторів та високий професіоналізм кухарів емоційно налаштовували учасників на більш глибоке проникнення у тему ОРГАНІК. Інтерактивне спілкування з органік-консультантами дозволило більш детально розширити кругозір журналістів щодо стану і розвитку органічного ринку в Україні, ознайомитись із асортиментом та смаком органічної продукції.
Аби особисто познайомитись безпосереднього з виробником уподобаної органічної продукції, знайти для себе нові органічні продукти та гарно провести час у стилі органік всіх присутніх журналістів, а через них і споживачів, було запрошено на Четвертий Всеукраїнський Ярмарок органічних продуктів, який відбудеться 08 вересня (субота) у м. Києві на Контрактовій площі з 10.00 до 19.00.
У 2009 та 2010 рр. у Львові та в 2011 р. у Києві попередні Ярмарки органічних продуктів пройшли на високому рівні, зібравши не лише всіх сертифікованих органічних виробників, але й десятки тисяч споживачів, небайдужих до власного здоров’я та здоров’я своїх близьких.
Цього року виробники з усієї України запропонують до уваги відвідувачів сертифіковані органічні овочі, фрукти, ягоди, мед, соки, напої, сиропи, повидло, крупи, борошно, молоко, молочні та м’ясні вироби тощо. Професійні кухарі порадують вас приготованими виключно з органічних інгредієнтів юшками, смаженими кабанчиками, ковбасками, каштанами та іншими наїдками, які неможливо забути. Також на гостей чекають дегустації органічних продуктів та напоїв, конкурси, розіграш чудових призів, можливість насолодитись чудовою музикою та піснями від відомих українських митців та творчих колективів.