18 грудня 2014 р. в Інформаційному агентстві “УНІАН” відбулася прес-конференція “Органік в Україні: результати року та перспективи”, організована Федерацією органічного руху України за підтримки Проекту USAID Aгроінвест.
Учасниками заходу були: Голова Правління Федерації органічного руху України Євген Милованов, науковий керівник Центру «Полтава-Органік» Павло Писаренко, консультант з агрономічних питань Асоціації учасників органічного виробництва «Біолан Україна» Роман Танасієнко.
Більше року минуло з моменту прийняття в Україні Закону «Про виробництво та обіг органічної сільськогосподарської продукції та сировини». Та чи змінилося щось за цей період для органічного виробника чи для споживача органічних продуктів? Чим запам’яталися нам органічні події 2014 р? Які заходи з популяризації органіку стали найефективнішими? Які перспективи кооперації в органічному секторі? Поточний стан та перспективи державного регулювання органічного ринку в Україні. Як правильно розуміти споживачам рекламу в ЗМІ органічних, «Еко» та «Біо» товарів?
На ці питання під час прес-конференції давали відповідь її учасники.
Зважаючи на зростання світового споживання органічних продуктів до рівня 60 млрд.дол.США, схожа тенденція спостерігається й в Україні. Вітчизняні споживачі почали усвідомлювати, що таке справжні сертифіковані органічні продукти і чим вони вигідно відрізняються від більшості інших присутніх на полицях продуктів. Адже особливої впевненості споживачам додає той факт, що у процесі органічного агровиробництва на будь-яких стадіях виробництва категорично заборонено застосування ГМО, хімічно-синтезованих мінеральних добрив, засобів захисту рослин, хімічних пестицидів, антибіотиків, штучних барвників, ароматизаторів консервантів тощо, що постійно контролюється та підтверджується відповідною сертифікацією сертифікаційними компаніями за органічними стандартами, переважно, Євросоюзу.
Внутрішній український споживчий ринок постійно зростає. За даними Федерації органічного руху України, сучасний внутрішній споживчий ринок сертифікованих органічних продуктів в Україні склав у 2008 р. 600 тис. євро, 2009 – 1,2 млн. євро, 2010 – 2,4 млн. євро, 2011 – 5,1 млн.євро, в 2012 р. – 7,9 млн.євро, у 2013 р. зріс до 12,2 млн.євро.
Незважаючи на складну економічну та політичну ситуацію, за попередніми оцінками Федерації, в 2014 р. очікується збільшення споживання органічних продуктів до понад 14 млн.євро.
Активізації розвитку органіку в Україні сприяв ряд заходів, організованих учасниками органічного руху, зокрема:
– низка семінарів, тренінгів, круглих столів, конференцій, ярмарок та фестивалів, промо-акцій в супермаркетах, інших точках продажу органічних продуктів.
– Окремо варто відзначити проведення вдруге національної акції – Органічного Тижня в Україні, що проходив 8-14 вересня 2014 р. за ініціативи та координації Федерації органічного руху України. У рамках згаданого Тижня, основною подією стало проведення Шостого Всеукраїнського Ярмарку органічних продуктів у Києві.
Під час прес-конференції учасники підвели підсумки розвитку в Україні органічного сектору; найкращі виробники, переробники, торгові марки та інші активні гравці органічного руху України за результатами роботи в 2014 р. були нагороджені почесними дипломами.
За рішенням Конкурсної комісії, відзначено найкращих в наступних номінаціях:
– найкраще підприємство-виробник сертифікованої органічної продукції тваринництва – ПрАТ «Етнопродукт» (Чернігівська обл.)
– найкраще підприємство-переробник сертифікованої органічної продукції – ТОВ «Органік Мілк» (Житомирська обл.)
– найкраща торгова марка сертифікованої органічної продукції – ПАН ЕКО
– найкращий навчальний заклад з підготовки фахівців для органічного виробництва – Полтавська державна аграрна академія
– найкраща регіональна підтримка органічного руху України – Львівська обласна державна адміністрація
Отже, незважаючи ні на що, органічні продукти українського походження продовжують активно заповнювати власний внутрішній ринок та знаходити своїх постійних поціновувачів за кордоном. А найкращі українські органічні виробники тримають високу якість своїх здорових, натуральних, екологічно безпечних, органічних продуктів харчування та щорічно підтверджують свій органічний статус у процесі інспекцій та відповідної сертифікації за міжнародними стандартами.