28 квітня 2016 р. в Міністерстві економічного розвитку і торгівлі України відбувся круглий стіл на тему: «Забезпечення дієвого державного нагляду (контролю) дотримання суб’єктами господарювання правил застосування екологічного та органічного маркування згідно вимог чинного законодавства України». Захід відбувся згідно плану роботи Громадської ради при Мінекономрозвитку України на ІІ квартал 2016 року за участю членів та експертів громадської ради при Мінекономрозвитку України, запрошених представників від органів влади, зокрема, Мінекономрозвитку, Мінприроди, Мінагрополітики, Держпродспоживслужби, Держспоживінспекції, Антимонопольного комітету, громадських рад при вищезазначених органах державної влади, громадських організацій та зацікавлених підприємств.
Федерацію органічного руху України на круглому столі представив її виконавчий директор Андрій Коняшин.
За словами Світлани Берзіної, заступника голови Громадської ради при Мінекономрозвитку, екологічні та органічні стандарти мають певні розбіжності в методах та критеріях оцінювання і застосовуються в різних сертифікаційних системах: екологічної та органічної. Але і органічні, і екологічні стандарти встановлюють чіткі вимоги до сировини чи інгредієнтів, виробництва і пакування, маючи на меті мінімізувати впливи на довкілля та стан здоров’я людини на усіх етапах життєвого циклу продукції. При цьому органічні та екологічні стандарти не дублюють загальнообов’язкових для усіх суб’єктів господарювання державних норм, і встановлюють додаткові вимоги на підставі яких визначаються переваги сертифікованої продукції, відносно аналогів в певних продуктових групах. Окрім того, органічні стандарти жорсткіші щодо вимог до їх виконання і передбачають здійснення сертифікації не кінцевих продуктів, а всього процесу їх виробництва з постійним щорічним контролем.
Таке явище має місце майже в кожній країни, в різних проявах та мірі й отримало назву greenwashing, тобто «зелене відмивання», а точніше «зелене окозамилювання». Greenwashing – це не тільки прямий обман. Окремі рекламні витівки можна віднести скоріш до «гріхів зеленого окозамилювання» ніж до прямого обману. Які саме ці гріхи, – можна дізнатися з публікації в журналі «ORGANIC.UA» «Екологічне маркування: теорія омани по-українські» (11-12, 2011). Але українському ринку притаманне і пряме введення в оману споживача шляхом застосування безпідставних тверджень щодо екологічних характеристик чи переваг продукції або маркувань що натякають на це. Існує й безпідставне використання такого терміну, як «органік». Наприклад, застосування без наявності відповідної сертифікації (тобто – підтвердження) таких тверджень як: «екологічно чистий», «натуральний», «біо-», «еко-», «екологічний» чи «органічний» відносно товарів чи виробів різних продуктових груп. Проте правила застосування екологічного та органічного маркування, у т.ч. вищезазначених тверджень чітко визначені в нормативно-правових актах національного законодавства, адаптованих до вимог ЄС.
За словами представника керівника Департаменту продовольства Мінагрополітики – Миколи Мороза, вказані законопроекти планується в найближчі тижні направити для розгляду та опрацювання до відповідних причетних міністерств та відомств.
Отже, порушення цих правил має бути класифіковане як порушення чинного законодавства шляхом введення в оману споживача. Також, безпідставне застосування екологічного чи органічного маркування є ознакою недобросовісної конкуренції та демпінгу товаровиробників, які модернізували виробництво, закуповують сировину та інгредієнти за додатковими критеріями безпеки та якості, продукція яких успішно пройшла відповідну сертифікацію, і застосовує таке маркування на законних правах. Відповідальність за порушення законодавства про захист економічної конкуренції передбачена розділом VІІІ Закону України «Про захист економічної конкуренції». Звертаючи увагу на те, що Антимонопольний комітет України на початку року припинив планові перевірки, а новостворена Держпродспоживслужба України ще знаходиться в стадії становлення, Комітет з питань технічного регулювання та захисту прав споживачів громадської ради при Мінекономрозвитку України виступив з ініціативою – створити експертну комісію, яка буде працювати на громадських засадах і здійснювати громадській моніторинг українського ринку «зелених» товарів та послуг. У разі виявлення некоректних (сумнівних) маркувань щодо екологічності чи органічного походження продукції, – проводити збір і аналіз інформації та підтверджуючих документів, з метою визначення підстав застосування такого маркування згідно вимог чинного законодавства. За відсутності таких підстав, – звертатися зі скаргою та матеріалами за результатами попереднього вивчення фактів на адресу Антимонопольного комітету України та Держпродспоживслужби України, згідно їх компетенції. Члени комісії будуть також спостерігати і за ходом розслідування справ, надаючи, у разі потреби, необхідні консультації та роз’яснення.
Вся діяльність експертної комісії ґрунтується на засадах відкритості та публічності. Результати її роботи будуть висвітлюватися в соціальних мережах та засобах масової інформації. На даний час експертною комісією опрацьовано 15 виявлених фактів некоректних (сумнівних) маркувань щодо екологічності чи органічного походження продукції суб’єктами господарювання, представлених на українському ринку. Саме ці результати були представлені на засіданні круглого столу.
Зважаючи на підготовлені матеріали, представник Антимонопольного комітету запросила отримання вказаних порушень для вивчення питання та вживання відповідних заходів для нормалізації функціонування вітчизняного екологічного та органічного ринку.
Всі учасники погодились із твердженням, що необхідно об’єднати спільні зусилля як органів влади, громадських організацій, бізнесу для становлення в Україні цивілізованих європейських цінностей та розуміння споживачами правильного, достовірного органічного маркування.
До відома: Постановою Кабінету Міністрів України №529 від 18 травня 2011 р. затверджений Технічний регламент з екологічного маркування, який було розроблено з урахуванням Регламенту Європейського Парламенту і Ради ЄС від 25 листопада 2009 р. №66/2010/ЄС про знак екологічного маркування Європейського Союзу. Екологічне маркування здійснюється за даним регламентом.
Діяльність органічних виробників в Україні здійснюється відповідно до Закону України «Про виробництво та обіг органічної сільськогосподарської продукції та сировини» та певних підзаконних актів. Однак, реальна сертифікація виробництва, за відсутністю власних органічних стандартів та правил, здійснюється, переважно, за органічними стандартами Євросоюзу.