Темами події стали: аналітика поточного стану органічного ринку, тенденції розвитку органічного ринку в умовах війни, впровадження національного органічного маркування в Україні та досвід впровадження маркування інших країн. Були представлені результати дослідження ринку органічної продукції в Україні (внутрішній ринок та експорт, 2023-2024 р.). Також був представлений ТОП-10 органічних брендів 2024 року.
Віталій Коваль, Міністр аграрної політики та продовольства України привітав представників органічного сектору з Органічним Днем, висловив побажання, щоб органічний сектор України, який на сьогодні є ТОП-5 постачальником органічної продукції в ЄС, став постачальником №1. Міністр підкреслив, що для цього є всі передумови, і перш за все, значні земельні площі, бажання та досвід гравців ринку.
Наступною важливою задачею сектору міністр Віталій Коваль назвав розвиток глибинної переробки органічної продукції та експорт передусім продукції з доданою вартістю.
Також пан міністр приділив у своєму виступі велику увагу темі розвитку внутрішнього ринку споживання органічної продукції, який дуже скоротився за останні роки у грошовому вираженні та кількості споживачів.
Міністр Віталій Коваль закликав учасників органічної події всіма можливими способами залучати до споживання продукції з України 7 млн. українців, які виїхали за кордон з початком повномасштабного вторгнення, та близько 40 млн. людей, які живуть в різних країнах світу та вважають себе українцями. Ідея, яку закликав активно розвивати пан міністр, полягає в тому, щоб сприяти формуванню культури споживання українців за кордоном згідно гаслу «Купуй українське!».
Тарас Висоцький, Перший заступник Міністра, у своєму привітальному слові зазначив зокрема, що в контексті рішення щодо старту перемовин про членство України і Європейському союзі якраз органічний напрям – це той напрям, який може нам допомогти успішно інтегруватися в ЄС якнайшвидше. Тому що саме органічному сектору в ЄС приділяється велика увага. Він грає важливу роль у системних документах, таких як Європейський зелений курс, стратегія біорізноманіття та стратегія «Від ферми до виделки». У всіх цих документах важливу стратегічну роль покладають на органічний сектор, і в них закладена дуже амбітна ціль досягти 25% органічних сертифікованих земель від загальної кількості сільськогосподарських земель ЄС. І так само Україна в своїх програмних євроінтеграційних документах відводить важливу роль саме органічному ринку. Уже прийнята «Стратегія продовольчої безпеки до 2027 року», де чітко зазначені роль і важливість органічного сектору. Зараз погоджується «Стратегія розвитку сільського господарства та сільських територій в Україні на період до 2030 року», де органічному сектору також відводиться важлива роль.
Марина Кислицька, начальник відділу державної політики у сфері органічного виробництва Мінагрополітики представила презентацію «Перспективи внутрішнього органічного ринку у процесі інтеграції̈ до ЄС. Значення національного органічного маркування».
Учасників привітали Eлена Панікі, керівниця органічного відділу Директорату з питань якості, досліджень та інновацій, інформаційно-роз’яснювальної роботи Генеральної дирекції сільського господарства та розвитку сільських територій Європейської Комісії та Крістіан Хелл, керівник сектору сільського господарства Представництва Європейського Союзу в Україні.
Андрій Ремізов, директор державної установи «Офіс з розвитку підприємництва та експорту» та Ольга Семенчук, заступник директора Департаменту безпечності харчових продуктів, ветеринарної медицини та контролю у сфері органічного виробництва – начальник управління безпечності харчових продуктів, кормів та контролю у сфері органічного виробництва Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, також привітали учасників події.
Віктор Шуткевич, заступник директора зі співробітництва Посольства Швейцарії в Україні розкрив деталі підтримки органічного сектору України з боку Швейцарії й анонсував нові програми співпраці, зокрема проєкт «Жіноче підприємництво в органічному секторі» (WEOS), в межах якої будуть надані гранти для виробників органічної продукції з акцентом на вищій доданій вартості та підтримці жінок в органічному секторі.
Олександр Каліберда, національний експерт проєкту «Німецько-українська співпраця в галузі органічного сільського господарства» (СОА), який фінансується Федеральним міністерством продовольства і сільського господарства Німеччини, розповів про значний внесок Програми СОА в підтримку органічного сектору України та анонсував грантову підтримку органічним операторам в 2024 та 2025 роках.
Про приклади успішного міжнародного досвіду підтримки запровадження національного органічного маркування в країнах Європи, – Німеччині, Швейцарії та Франції доповідали: Штефан Дреeсманн, керівник німецько-українського Проєкту «Німецько-українська співпраця в галузі органічного сільського господарства» (COA), Тобіас Айзенрінг, керівник швейцарсько-української програми «Розвиток торгівлі з вищою доданою вартістю в органічному та молочному секторах України» (QFTP), Дослідний інститут органічного сільського господарства (FiBL, Швейцарія), Лор Вердо, директорка, Agence BIO, Агентство з розвитку та просування органічного сільського господарства Франції.
На конференції були представлені результати дослідження ринку органічної продукції в Україні (внутрішній ринок та експорт, 2023-2024 р.) та ТОП-10 органічних брендів 2024 року, які презентували експерти ТОВ «Органік Стандарт» – Сергій Галашевський (генеральний менеджер) та Олена Манзюк (заступник керівника відділу сертифікації, стандартизації та якості). Також, Катерина Шор, менеджерка проєктів, Інформаційний центр «Зелене досьє» та координаторка OrganicInfo.ua представила результати дослідження споживачів «Обізнаність та сприйняття органічних продуктів в Україні», що було проведено в березні-травні 2024 року.
Про підтримку щодо залучення грантової підтримки для органічних операторів та анонси нових програм підтримки розповіла Олена Дейнеко, голова правління ГС «Органічна ініціатива».
Оскільки в конференції взяли участь велика кількість зацікавлених осіб, Органічний день в Україні має сприяти підвищенню рівня обізнаності про органічні продукти серед споживачів в Україні, поширенню практик органічного виробництва та консолідації органічного сектору України.
Організатори й партнери:
Конференція організована Міністерством аграрної політики та продовольства України та громадською спілкою «Органічна ініціатива» у партнерстві з Федерацією органічного руху України, ЛМГО «Екотерра», Інформаційний центр “Зелене досьє», ГС «Органічна Україна», Громадська Організація «Біодинамічна асоціація України»
за підтримки Швейцарії в межах швейцарсько-української програми «Розвиток торгівлі з вищою доданою вартістю в органічному та молочному секторах України», що впроваджується Дослідним інститутом органічного сільського господарства (FiBL, Швейцарія) у партнерстві із SAFOSO AG (Швейцарія) (QFTP).
та Німеччини в рамках проєкту «Німецько-українська співпраця в галузі органічного сільського господарства» (COA), який фінансується Федеральним міністерством продовольства і сільського господарства Німеччини.