UKR RUS ENG

НОВИНИ

Minekonomiky_28.04.2016-228 квітня 2016 р. в Міністерстві економічного розвитку і торгівлі України відбувся круглий стіл на тему: «Забезпечення дієвого державного нагляду (контролю) дотримання суб’єктами господарювання правил застосування екологічного та органічного маркування згідно вимог чинного законодавства України». Захід відбувся згідно плану роботи Громадської ради при Мінекономрозвитку України на ІІ квартал 2016 року за участю членів та експертів громадської ради при Мінекономрозвитку України, запрошених представників від органів влади, зокрема, Мінекономрозвитку, Мінприроди, Мінагрополітики, Держпродспоживслужби, Держспоживінспекції, Антимонопольного комітету, громадських рад при вищезазначених органах державної влади, громадських організацій та зацікавлених підприємств.

Федерацію органічного руху України на круглому столі представив її виконавчий директор Андрій Коняшин.

За словами Світлани Берзіної, заступника голови Громадської ради при Мінекономрозвитку, екологічні та органічні стандарти мають певні розбіжності в методах та критеріях оцінювання і застосовуються в різних сертифікаційних системах: екологічної та органічної. Але і органічні, і екологічні стандарти встановлюють чіткі вимоги до сировини чи інгредієнтів, виробництва і пакування, маючи на меті мінімізувати впливи на довкілля та стан здоров’я людини на усіх етапах життєвого циклу продукції. При цьому органічні та екологічні стандарти не дублюють загальнообов’язкових для усіх суб’єктів господарювання державних норм, і встановлюють додаткові вимоги на підставі яких визначаються переваги сертифікованої продукції, відносно аналогів в певних продуктових групах.  Окрім того, органічні стандарти жорсткіші щодо вимог до їх виконання і передбачають здійснення сертифікації не кінцевих продуктів, а всього процесу їх виробництва з постійним щорічним контролем.

Таке явище має місце майже в кожній країни, в різних проявах та мірі й отримало назву greenwashing, тобто «зелене відмивання», а точніше «зелене окозамилювання». Greenwashing – це не тільки прямий обман. Окремі рекламні витівки можна віднести скоріш до «гріхів зеленого окозамилювання» ніж до прямого обману. Які саме ці гріхи, – можна дізнатися з публікації в журналі «ORGANIC.UA» «Екологічне маркування: теорія омани по-українські» (11-12, 2011). Але українському ринку притаманне і пряме введення в оману споживача шляхом застосування безпідставних тверджень щодо екологічних характеристик чи переваг продукції або маркувань що натякають на це. Існує й безпідставне використання такого терміну, як «органік». Наприклад, застосування без наявності відповідної сертифікації (тобто – підтвердження) таких тверджень як: «екологічно чистий», «натуральний», «біо-», «еко-», «екологічний» чи «органічний» відносно товарів чи виробів різних продуктових груп. Проте правила застосування екологічного та органічного маркування, у т.ч. вищезазначених тверджень чітко визначені в нормативно-правових актах національного законодавства, адаптованих до вимог ЄС.

Minekonomiky_28.04.2016За повідомленням Андрія Коняшина, в Мінагрополітики зараз працює робоча група, яка вже розробила внесення змін та доповнень до Закону України «Про виробництво та обіг органічної сільськогосподарської продукції та сировини», причому це стосується 80% його текстової частини. Фактично, це новий варіант Закону. Окрім того, внесені зміни та доповнення до відповідних нормативно-правових актів стосовно накладення відповідальності на суб’єктів господарювання за порушення норм та правил стосовно органічного законодавства.

За словами представника керівника Департаменту продовольства Мінагрополітики – Миколи Мороза, вказані законопроекти планується в найближчі тижні направити для розгляду та опрацювання до відповідних причетних міністерств та відомств.

Отже, порушення цих правил має бути класифіковане як порушення чинного законодавства шляхом введення в оману споживача. Також, безпідставне застосування екологічного чи органічного маркування є ознакою недобросовісної конкуренції та демпінгу товаровиробників, які модернізували виробництво, закуповують сировину та інгредієнти за додатковими критеріями безпеки та якості, продукція яких успішно пройшла відповідну сертифікацію, і застосовує таке маркування на законних правах. Відповідальність за порушення законодавства про захист економічної  конкуренції передбачена розділом VІІІ Закону України «Про захист економічної конкуренції». Звертаючи увагу на те, що Антимонопольний комітет України на початку року припинив планові перевірки, а новостворена Держпродспоживслужба України ще знаходиться в стадії становлення, Комітет з питань технічного регулювання та захисту прав споживачів громадської ради при Мінекономрозвитку України виступив з ініціативою – створити експертну комісію, яка буде працювати на громадських засадах і здійснювати громадській моніторинг українського ринку «зелених» товарів та послуг. У разі виявлення некоректних (сумнівних) маркувань щодо екологічності чи органічного походження продукції, – проводити збір і аналіз інформації та підтверджуючих документів, з метою визначення підстав застосування такого маркування згідно вимог чинного законодавства. За відсутності таких підстав, – звертатися зі скаргою та матеріалами за результатами попереднього вивчення фактів на адресу Антимонопольного комітету України та Держпродспоживслужби України, згідно їх компетенції. Члени комісії будуть також спостерігати і за ходом розслідування справ, надаючи, у разі потреби, необхідні консультації та роз’яснення.

Вся діяльність експертної комісії ґрунтується на засадах відкритості та публічності. Результати її роботи будуть висвітлюватися в соціальних мережах та засобах масової інформації. На даний час експертною комісією опрацьовано 15 виявлених фактів некоректних (сумнівних) маркувань щодо екологічності чи органічного походження продукції суб’єктами господарювання, представлених на українському ринку. Саме ці результати були представлені на засіданні круглого столу.

Зважаючи на підготовлені матеріали, представник Антимонопольного комітету запросила отримання вказаних порушень для вивчення питання та вживання відповідних заходів для нормалізації функціонування вітчизняного екологічного та органічного ринку.

Всі учасники погодились із твердженням, що необхідно об’єднати спільні зусилля як органів влади, громадських організацій, бізнесу для становлення в Україні цивілізованих європейських цінностей та розуміння споживачами правильного, достовірного органічного маркування.

До відома: Постановою Кабінету Міністрів України №529 від 18 травня 2011 р. затверджений Технічний регламент з екологічного маркування, який було розроблено   з   урахуванням   Регламенту Європейського Парламенту і  Ради  ЄС  від  25  листопада  2009  р. №66/2010/ЄС про знак екологічного маркування Європейського Союзу. Екологічне маркування здійснюється за даним регламентом.

Діяльність органічних виробників в Україні здійснюється відповідно до Закону України «Про виробництво та обіг органічної сільськогосподарської продукції та сировини» та певних підзаконних актів. Однак, реальна сертифікація виробництва, за відсутністю власних органічних стандартів та правил, здійснюється, переважно, за органічними стандартами Євросоюзу.

 

Kutovyi-201619 квітня 2016 р. у Києві відбулася Науково-практична конференція «Розвиток сільських територій в умовах децентралізації: стан, можливості та ризики» організована за сприяння Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України та підтримки Швейцарсько-українського проекту «Підтримка децентралізації в Україні» DESPRO, проекту ЄС «Підтримка політики регіонального розвитку в Україні» та Інституту громадянського суспільства. Участь у конференції взяли понад 200 представників центральних та місцевих органів влади, Європейського Союзу, бізнесу, міжнародних, громадських організацій, наукових, освітніх установ. 

Особливу увагу учасники конференції приділили можливостям розвитку територіальних громад завдяки активізації на місцях такого актуального напрямку як органічне виробництво, в т.ч. і невеликими фермерами та сімейними господарствами.

«Фермерські господарства займають 73% у загальній структурі виробництва валу агропродукції, але у грошовому виразі, на жаль, вони дають менше 8%. Об’єднані громади будуть багаті і самодостатні, коли будуть забезпечені грішми. Фермерство може у цьому допомогти. Але їм потрібно знайти ніші. Фермер ніколи не буде конкурентнішим у порівнянні з холдингом, бо у нього немає достатньо ресурсів. Вони мають бути успішні у окремих нішах. В першу чергу, йдеться про органічне виробництво, яке сьогодні становить 1% у загальному виробництві країни. Є великий попит у світі на таку продукцію і вона коштує набагато більше. І найважливіше, що великі агрохолдинги цим не будуть займатися. В України є значний потенціал у цьому напрямку і фермери мають ним скористатися», – сказав міністр аграрної політики та продовольства України Тарас Кутовий.

Під час другої панельної дискусії виконавчий директор Федерації органічного руху України Андрій Коняшин під час вого виступу підтвердив факт того, що спостерігається тенденція зростання у нашій державі числа невеликих господарств, які працюють за органічними стандартами з орієнтацією на внутрішній вітчизняний ринок. Адже саме для невеликих сімейних господарств, фермерів та малих підприємців вигідне об’єднання в певні кластери та кооперативи для покращення своєї конкурентоздатності порівняно з великими агрохолдингами.

 

Organic_Crop-201625 березня 2016 р. у м. Києві відбулася спеціалізована конференція «Органічне рослинництво - 2016». Захід був організований сертифікаційною компанією «Органік Стандарт» та Дослідним інститутом органічного сільського господарства (FiBL) за фінансової підтримки Швейцарської Конфедерації при інформаційній підтримці Федерації органічного руху України.

У Конференції прийняли участь більше 150 органічних виробників, експертів органічної галузі, надавачі послуг в органічному виробництві, виробники ЗЗР та добрив для органічного виробництва, а також виробники, які цікавляться органічним виробництвом та планують ним зайнятись у найближчій перспективі. Експертом від Федерації органічного руху України виступив її виконавчий директор Андрій Коняшин.

Відомі українські фахівці та міжнародні спеціалісти зі Швейцарії та Німеччини (Іван Гавран, Андрій Вдовиченко Віталій Логов, Іскандер Бікбаєв, Олексій Качковський, Торальф Ріхтер (FiBL, Швейцарія), Беттіна Ландау–Далхауз (Desinfecta, Швейцарія), Олександр Біттнер (Консультант, Німеччина) ділилися з учасниками власним досвідом господарювання та висвітлювали різні питання, важливі для розуміння тенденцій розвитку органічної галузі як в УкраїніҐ, так і в світі.

Organic_Crop-2016-2Основні акценти виступаючі зробили на наступній тематиці:

- Поточна ситуація в експорті органічних культур для виробників з України;

- Принципи, проблеми і передові практики у сфері захисту органічного врожаю при зберіганні;

- Інновації в органічному виробництві соєвих бобів та пшениці;

- Як забезпечити здоров"я грунту та рослин, чим захищати врожаї?

- Значення сорту та сівозміни в органічному виробництві.

Паралельно з Конференцією для всіх присутніх проводилась виставка допоміжних речовин (засоби захисту рослин, добрива) для органічного виробництва! 

Окрім того, учасники мали можливість познайомитись та провести переговори з провідними консультантами у сфері органічного виробництва.  

 

BioFach-201610-13 лютого 2016 р. у м. Нюрнберг (Німеччина) відбулася наймасштабніша подія в органічному світі – щорічна міжнародна виставка органічних продуктів «Біофах-2016» (BioFach).

Як зазначили організатори, цього року рекордна кількість відвідувачів - близько 48000 осіб (на 4000 більше, ніж минулого року), мали можливість ознайомитись із органічними продуктами, натуральною косметикою, новітніми передовими розробками, брендами та технологіями, а також могли з перших рук отримати уявлення щодо світових тенденцій у розвитку органічного сектору.

На BioFach експонентами з усього світу був представлений найширший спектр органічних продуктів харчування: крупи, молочні та м’ясні вироби, яйця, бакалія, вина, напої, кондитерські вироби, морепродукти, ягоди, овочі та фрукти, спеції; а також косметичні засоби тощо. Свої стенди мали також дослідницькі, консультаційні та сертифікаційні компанії. Паралельно на виставці відбувалися десятки заходів, а саме семінари, форуми, конгреси, шоу та конкурси та відповідні нагородження.

Виставку "BIOFACH" відвідали й більше сотні українців, зокрема й представники Федерації органічного руху України, в т.ч  виконавчий директор Андрій Коняшин.

BioFach-2016-1Приємно відзначити, що Україна вже вкотре, завдяки підтримці міжнародних партнерів (Європейський Союз та Швейцарська Конфедерація), мала власний стенд, на якому провідні вітчизняні компанії презентували продукцію та досягнення. Цього року це були 10 виробників органічної продукції: Агрофірма «Поле» (Черкаська обл.), Компанія «Агроекологія» (Полтавська обл.), Галекс-Агро (Житомирська обл.), Граніт-Агро (Полтавська обл.), ЕтноПродукт (Чернігівська обл.), Фірма «Каспер» (Одеська обл.), Фірма "ДІАМАНТ ЛТД" (Полтавська обл.), Компанія «Агролідер» (Хмельницька обл.), LiQberry ТМ (Київська обл.), Рівнехолод (Рівненська обл.) та сертифікуюча компанія "Oрганік Стандарт" (Київ).

Міжнародні фахівці з зацікавленістю спостерігають за розвитком органічного сектору в Україні, позитивно відмічаючи важливість та необхідність постійної демонстрації досягнень українських компаній на найбільшій у світі органічній виставці "BioFach", що, в свою чергу, сприятиме активізації розвитку не тільки органічного виробництва в нашій державі, а й зростанню споживчого попиту на органічні продукти харчування.